Recensie van optreden in Aarschot, door Freddy Vandervelpen

Fernando Neris

Loodscafé Aarschot
2016, january 10
concert report: Freddie - photo credits: Freddie
© Rootsville 2016
Ook in het Loodscafé te Aarschot beginnen ze stilaan uit de feestperiode te ontwaken. Met de ingang van het nieuwe jaar is hier ook een verandering op te merken. Zo is Ben ‘Jassie’ vertrokken richting Marokko vertrokken om er een nieuwe uitdaging op zich te nemen als surfinstructeur en zoveel meer. We wensen hem daar in het land van Koning Mohammed VI het allerbeste maar the show must go on….

Zondagnamiddag dat betekent een singer-songwriters corner en daarvoor hebben ze een ‘krak’ van een gitarist naar Aarschot gehaald. Fernando Neris aka De Ferre kennen we nog uit een vorig blues leven toen hij als gitarist fungeerde bij The Hoodoogang. Deze formatie is helaas ter ziele gegaan maar het leven gaat verder en zo is ook De Ferre zich gaan verdiepen in een solo carrière. Fernando is van Spaanse afkomst maar na een leven in het Leuvense woont hij samen met zijn vrouw nu in Luik. Ook hij kijkt volop verder naar de toekomst en zo staat zijn nieuwe project Neris, Brie & Beer volop on de stijgers. Dit trio brengt ons blues met een jazzy jasje en kan je gaan bewonderen op maandag 29 februari in De Blauwe Kater te Leuven. Solo brengt hij uitstekende Delta blues en dat zullen ze hier in ‘Osschot’ vanaf vandaag ook geweten hebben.
Deze zondag zal de Mississippi Delta voor één keer hier aan de Demer komen te liggen en wordt het gezellig Loodscafé gewoonweg omgetoverd tot een onvervalste juke joint. Op het kleine podium staan 2 dobro’s, een ukelele en een drumbox opgesteld en samen met een bluesharp en enkele kleinere percussie attributen zullen dit de instrumenten zijn die dit café de warmte van lang vervlogen blues dagen weer tot leven zullen wekken. Op het programma staan enkel songs van zwarte iconen die bij hebben gedragen tot de ‘legacy’ van de Delta Blues aangevuld met nummers van Fernando zelf. Black & White in perfect harmony!!!
Zo krijgen we nummers van o.a. Keb Mo, Robert Johnson, Son House, Skip James en Eddie ‘Cleanhead’ Vinson. Nummers als ‘Come Into My Kitchen’ of ‘Kidney Stew’ komen verrassend ‘zwart’ uit de hoek en meteen is iedereen hier aanwezig diep onder de indruk van het kunnen van deze Fernando Neris. Hemels gitaarspel waarbij de warmte van de Dobro klanken de ruimte hier gewoonweg innemen. Gebruikmakend van een Dobro als lapsteel gaan we hier zelfs terug tot in 1919 wanneer  een ragnummer van country-blues pionier Sylvester Weaver ten beste wordt gegeven. Een instrumentaaltje dat dadelijk als oorworm gaat dienst doen.
Dat deze Fernando Neris voor geen kleintje vervaard is wordt duidelijk wanneer hij ook in het oeuvre van James ‘Yank’ Rachell gaat duiken. Met  ‘Love In Vain’ van Robert Johnson bewijst ook deze Fernando Neris dat het niet altijd de bekendste nummers hoeven te zijn om een goede sfeer te creëren al komen we met Rollin’ and Tumblin’ dan weer terug bij de gekendere nummers. Ook a capella lukt het hier om met Son House zijn ‘Grinnin In Your Face’ onmiddellijk iedereen tot een handclapping act te laten overgaan en zo beleefden we hier in het Loodscafé vandaag een onvervalste Delta blues namiddag om duimen en vingers van af te likken….